Årsakene til depresjon er ofte en interaksjon mellom biologiske, miljømessige og psykologiske faktorer.

 

Den biologiske teorien støtter seg delvis på tvillingstudier, og delvis på studiet av nevrotransmittere. De viktigste nevrotransmitterne knyttet til depresjon er serotoin, noradrenalin og dopamin. Disse spiller en viktig rolle i de delene av hjernen som er involvert i opplevelsen av belønning og lykke/behag. Når nerve signalene blir hemmet i disse områdene, som følge av mindre av disse nevro transmitterne, blir resultatet mindre lykke og motivasjon.

 

Denne teorien støttes av det faktum at effektive anti – depressivaer fungerer ved å øke aktiviteten til disse nevro transmitterne, som igjen stimulerer nervesystemet som bidrar til positive stemninger og målrettet adferd. Studier testet mengden av erfart belønning hos deprimerte når disse sentrene i hjernen ble aktivert med stimulerende stoffer (Lescia Tremblay and co-workers, 2002). Senere studier med fMRI viser at deprimerte har liten nevral respons på glade og triste scener, hvilket kan tyde på at det emosjonelle respons systemet ”sover”. Dette forklarer i stor grad mangel på positive følelser og tomheten i den depressive opplevelsen. Det er også funnet ulikheter i relativt hvilenivå i høyre og venstre hemisfære av hjernen. Mens høyresideaktivering er forbundet med negative emosjoner, er høyere aktivering i venstre hemisfære forbundet med positive emosjoner. Relativt lavere venstresideaktivering i hjernen antas å kunne utgjøre en sårbarhetsfaktor for depresjon.

 

Prøv gratis kognitiv terapi for angst og depresjon       

 

Eneggede tvillinger har en samsvarsrate på 67% i opplevelsen av klinisk depresjon, sammenliknet med kun 15% for 2 eggede. Blant adopterte som utvikler depresjon, er biologiske slektninger ca 8 ganger mer sjanse for å utvikle depresjon enn adopsjonsslektninger (Wender et al., 1986). Hendelser som lav sosial støtte og alvorlige tapsopplevelser i kombinasjon med en genetisk disponerthet for depresjon vil øke sjansene betraktelig for utvikling av depresjon (Barondes, 1999; Jang, 2005).

De kognitive teoriene tar utgangspunkt i selvforsterkende negative tankeskjemaer, hvor negative tolkninger av alle erfaringer og hendelser, i kombinasjon med at man mentalt redigerer vekk suksesser.  Utgangspunktet er et generelt negativt syn på seg selv og sin egenverdi.

Beck studerte tenkningen hos depressive pasienter og fant ut at den var karakterisert av negative oppfatninger:

1.      av personen selv (Jeg er et dårlig menneske)

2.      av omgivelsene (verden er en jammerdal)

3.      av framtiden (intet håp i sikte)

Denne kognitive triaden virket som et skjema som både skapte og vedlikeholdte depresjonen, fordi skjemaet ble automatisk aktivert hver gang personen opplevde noe som passet inn i det.

Hver gang en depressiv person mislykkes, får hun sitt negative selvskjema bekreftet; mens andre mennesker i samme situasjon ofte klarer å bagatellisere sine nederlag, vil depressive personer forstørre dem. Iblant oppsøker de deprimerte slike situasjoner aktivt som bekrefter deres verste anelser.

En annen teori innenfor det kognitive utgangspunktet, er teorien om lært hjelpeløshet. I følge denne teorien oppstår depresjon når mennesker forventer dårlige hendelser, og at det ikke er noe de kan gjøre for å hindre eller takle hendelsen. Deprimerte mennesker gjør det motsatte av ikke deprimerte mennesker: De attribuerer negativt resultat til dem selv personlig og positive resultater til situasjoner utenfor dem selv, mens ikke deprimerte gjør det motsatte.

Teoretikere innen lært hjelpeløshet utvider depresjonsattribusjonsmønstreret ved å spesifisere hva negativ attribusjon for å gjøre feil er. De antyder at kroniske og intense depresjoner oppstår som et resultat av negativ attribusjon for feil som er:

  1. personlige (”Det er bare min feil!”)
  2. gjentatte og stabile (”Dette skjer alltid!”)
  3. altomfattende (”Jeg er en total taper!”) 

Les om behandling av depresjon

Symptomer på depresjon

Læring og miljøfaktorer.

 

Kontakt oss for gratis prøvetime i kognitiv terapi. Trykk på kontaktknappen øverst eller ring 917 26 373. 


Del denne siden:
Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p Google+
Personvern

Innhold © Global University. Webdesign ©2016-18 Web Norge

Kontakt oss for 90 minutts gratis kognitiv terapi
Prøv oss på skype eller kom til terapikontorene på Lillestrøm eller Neskollen i Akershus. Fyll ut skjemaet og klikk send! Du kan også ringe eller sende SMS på telefon nr +47 917 26 373. Pårørende kan ikke be om time på vegne av andre, med mindre det gjelder barn under 16 år.
Skriv inn ditt navn
Skriv inn ditt telefonnummer
Skriv inn din e-postadresse
Skriv en melding

Personvernerklæring

Denne erklæringen gjelder for Global University med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?

Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?

Vi bruker lokal lagring av data for å:

  • Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
  • Gi deg relevant og tilpasset innhold
  • Måle og analysere trafikken på nettsidene