trees in fall

Mindfulness eller oppmerksomt nærvær brukes som en del av vår kognitive terapi. Teknikkene har vært brukt i flere hundre år i asiatiske kulturer og religioner. De ble for alvor oppdagen av amerikanske terapueter på 70 tallet. Du kan lese mer om opprinnelse og bakgrunn her

Mindfulness eller oppmerksomt nærvær handler om at du er til stede i øyeblikket, og lar ting være som de er uten å vurdere dem. Du kan være oppmerksom på lyder eller lukt i skogen, smaken av mat eller kaffe, og fokusere på dette. Men ofte blir vi distrahert av andre ting en det vi kjenner og sanser i øyeblikket, og det er helt OK. Poenget er da å registrere distraksjonstanker og distraksjonsfølelser uten å vurdere dem negativt. I thailansk kultur for eksempel finnes det f.eks. ikke noe begrep for negative eller positive følelser. Det finner bare begrepet følelser. I dette ligger det at man vurderer alle følelser verdinøytralt. Mens hos oss verdivurderer vi følelser som negative og positive. I det ligger det at noe følelser er gale og noen er riktige. Derfor går vi rund og prøver å få kontroll med dem. Og alle følelser, tanker eller symptomer vi sloss mot, vil øke i intensitet. Ved å prøve å få kontroll med dem, oppnår vi i stedet det motsatte. Kontrollbehovet blir derfor vår verste fiende.

I vår terapi er det viktig å premiere seg selv for å ha registrert hva du distraheres av ved å si at det er OK og at ingen tanker eller følelser er forbudt. Det som er forbudt tiltrekkes du av, mens det du aksepterer mister makten over deg. Du drar så oppmerksomheten tilbake til fokuspunktet, f.eks. smaken av middagen eller lydene i skogen. Du velger altså et fokuspunkt i forhold til hva du holder på med, og på den måten kan du integrere treningen i hverdagen uten at den trenger å forstyrre deg mye.

Generelt er mindfulness et godt redskap til å trene deg på å registrere de positive tingene rundt, og øke den positive sanseopplevelsen av hverdagen. Hvordan få en økt opplevelse av en tur med hunden, som du blir litt lei av fordi du gjør det hver dag?! Jo, ved å registrere andre ting rundt deg enn du har gjort tidligere. Da kan du får varierte opplevelser selv om du går den samme runden. Hvordan kan du unngå å bli lei av din partner? Jo, ved å legge merke til andre positive ting enn de du har irritert deg over. Så istedet for å bytte partner, kan du forandre opplevelsen av han eller henne ved å skifte fokuspunkt (det er selvsagt mer å si om komplekse samlivsproblemer). 

Terapeutisk bruker jeg mindfulness som en del av depresjons og angstbehandling i kombinasjon med annen kognitiv terapi. Det bidrar til å øke effekten av terapien totalt. I tradisjonell atferdsterapi legger man vekt på positive aktiviteter i behandling av depresjon. Men i vår terapeutiske tilnærming ser vi at aktiviteten alene ofte ikke gir den positive effekten. Man kan gå en tur i skogen, hvor sola skinner og fuglene kvitrer og alikevel være i et mentalt "svart hull" hvor man ikke har sanseopptak på det som kan gi antidepressiv effekt. Det er ved å styre sanseopptaket mot naturopplevelsen, kroppsberøringen eller andre gode opplevelser at man produserer hormoner som dopamin(lykkedop), endorfin (energi) eller oksytocin(kosehormon). Med vår metodikk flytter du sanseopptaket fra det som produserer depresjon eller angst og til det som produserer de gode opplevelsene. 

Mindfulness er imidlertid et av redskapene, og er ofte ikke tilstrekkelig til å behandle depresjon  Grunnen er at hjernens mentale overbevisningssystemer noen ganger har gravd seg så dypt ned nevrologisk at man trenger en mental krigføring til å endre måten man velger mellom positive og negative sanseopptak på. Dette gjelder spesielt tyngre depresjoner. Men kombinasjonen av mindfulness og annen kognitiv terapi er så lang vi kan se uslåelig og bidrar også til å forkorte behandlingsløpet. Vi kunne hatt lyst å lage en studie hvor man sammenlikner kognitiv terapi med og uten mindfulness, men ser at det blir etisk betenkelig fordi gruppa uten minfulness vil sannsynligvis få lenger terapiforløp og dermed betale mer enn de med mindfulness.

Hvorfor bruke meg som terapeut?           '

Gratis kognitiv terapi og mindfulnesstrening for deg med angst og depresjon

Kontakt oss for 90 minutts gratisbehandling med mindfulness. Trykk på kontaktknappen øverst eller ring 917 26 373. 


Del denne siden:
Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p Google+
Personvern

Innhold © Global University. Webdesign ©2016-18 Web Norge

Kontakt oss for 90 minutts gratis kognitiv terapi
Prøv oss på skype eller kom til terapikontorene på Lillestrøm eller Neskollen i Akershus. Fyll ut skjemaet og klikk send! Du kan også ringe eller sende SMS på telefon nr +47 917 26 373. Pårørende kan ikke be om time på vegne av andre, med mindre det gjelder barn under 16 år.
Skriv inn ditt navn
Skriv inn ditt telefonnummer
Skriv inn din e-postadresse
Skriv en melding

Personvernerklæring

Denne erklæringen gjelder for Global University med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?

Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?

Vi bruker lokal lagring av data for å:

  • Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
  • Gi deg relevant og tilpasset innhold
  • Måle og analysere trafikken på nettsidene